Bommene bør slås av nå

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger.
Bompengeinnkrevingen i Bypakke Grenland fase 1 skal etter den fastsatte økonomiske rammen i St. prop. 134 S (2014–2015) avsluttes når den øvre økonomiske rammen er nedbetalt av bilistene. Det skjer i disse dager. Likevel fortsetter innkrevingen, stikk i strid med forståelsen som lokale myndigheter tidligere har lagt til grunn.
I Bypakke Grenlands Handlingsprogram 2019-2022, punkt 5.3 «Innkreving av bompenger», heter det:
«Øvre ramme for hvor mye bompenger det kan tas inn i Bypakke Grenland er definert i St. prop. 134 S. … Avhengig av forutsetningene over vil innkrevingstiden i bypakkas fase 1 kunne variere fra 7–9 år.»
Dette bekreftes også i et brev fylkesordføreren, på vegne av Bystrategi Grenland, sendte til Samferdselsdepartementet 18. juni 2024:
«Fase 1 avsluttes tidlig i 2025. Vi ønsker å unngå et lengre opphold i bompengeinnkrevingen som vil medføre uønsket trafikkvekst. Vi ber derfor om at den statlige prosessen med ekstern kvalitetssikring og forberedelse av proposisjon til Stortinget for Bypakke Grenland fase 2 settes i gang så raskt som mulig.»
Dette viser at lokale myndigheter hele tiden har vært klar over at det er den økonomiske rammen som setter grensen for hvor lenge bompenger kan kreves inn i fase 1. Dette samsvarer også med teksten i St. prop. 134 S:
«Med disse forutsetningene er det beregnet at Bypakke Grenland fase 1 vil være finansiert i løpet av om lag 10 år. De totale bompengeinntektene er beregnet til om lag 2 mrd. kr i 2015-prisnivå, fordelt med om lag 1,4 mrd. kr til prosjekter og tiltak innenfor bypakken, inkl. etablering av bomstasjoner, om lag 220 mill. kr til å dekke finansieringskostnader og om lag 370 mill. kr til å dekke innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet.»
Ber om avklaring
Etter at Bypakke Grenland fase 2 ble vedtatt av lokale myndigheter, sendte fylkesordføreren et nytt brev til Samferdselsdepartementet, datert 22. oktober 2024:
«De politiske sakene om videreføring av Bypakke Grenland som er behandlet lokalt fra 2021 til 2024 har lagt til grunn at det er den maksimale økonomiske rammen som nås først og definerer avslutningen av fase 1. Siste prognose tilsier at taket vil bli nådd allerede i januar 2025. Det er om lag 8 år og 4 måneder, som er vesentlig kortere enn beregnet. På det tidspunktet vil ikke proposisjonen for fase 2 være vedtatt i Stortinget.
Politisk koordineringsgruppe ble i møte 18.oktober gjort kjent med at Samferdselsdepartementet i brevet «Oppklarende spørsmål vedrørende Bypakke Nedre Glomma» fra 27.mai 2024 presiserer at Nedre Glomma kan kreve inn bompenger i hele den fastsatte innkrevingsperioden, selv om økonomisk ramme nås først. Ordlyden om dette i Prop. 41 S (2022-2023) for Nedre Glomma er tilsvarende som i proposisjonen for Bypakke Grenland fase 1.
Lokale parter i Bypakke Grenland ber derfor om en avklaring på om fase 1 kan fortsette innenfor vedtatt tidsramme på 10 år, fram til fase 2 starter opp.»
Departementet svarer
I sitt svar til Bystrategi Grenland svarer Samferdselsdepartementet med å omdefinere rammen fra å være økonomisk til en tidsramme.
«I henvendelsen vises det til Samferdselsdepartementets brev av 27. mai 2024 vedrørende Bypakke Nedre Glomma. I dette brevet heter det at: «Dersom enkeltprosjekter i porteføljen blir billigere og/eller inntektene i pakken blir høyere enn beregnet, kan det derimot være rom for at flere prosjekter i den vedtatte prosjektporteføljen blir gjennomført.». Det er også andre eksempler på tilsvarende håndtering. Det er flere proposisjoner om bompengefinansierte bypakker som er lagt fram for Stortinget den senere tiden, som har formuleringer om at dersom inntektene i pakken blir høyere enn forventet, kan de brukes til å finansiere flere av prosjektene i pakken når dette er ønsket lokalt. Departementet finner ikke grunnlag for at dette ikke skal kunne gjelde for Bypakke Grenland fase 1.
På denne bakgrunn mener departementet at det for Bypakke Grenland fase 1 må være den fastsatte gjennomsnittstaksten og fastsatt innkrevingstid som utgjør rammen for bypakken, ikke estimatet av økonomisk ramme. Samferdselsdepartementet åpner derfor for at innkrevingen i Bypakke Grenland fase 1 kan fortsette inntil 10 år slik det er lagt til grunn i Prop. 134 S (2014-2015). Vi viser også til at en fortsettelse av innkrevingen i Bypakke
Grenland fase 1 innenfor tidsrammen på maksimalt 10 år vil ha positive trafikale virkninger og bedre måloppnåelsen.»
Så enkelt kan det gjøres, men er det rett?
Sammenligningen med Nedre Glomma holder ikke
Sammenligningen med Bypakke Nedre Glomma er ikke relevant for Bypakke Grenland, av flere grunner:
Nedre Glomma fikk en sømløs overgang, men med eksplisitt stortingsvedtak.
- Stortinget har godkjent en kontinuerlig innkreving i samme bomstasjoner mellom fase 1 og fase 2 i Nedre Glomma.
- Dette ble tydelig vedtatt i Prop. 41 S (2022-2023) og er ikke en etterfølgende tolkning fra departementet.
Grenland har ikke et slikt vedtak, og fase 2 er ennå ikke behandlet av Stortinget.
- I Prop. 134 S (2014-2015) for Bypakke Grenland står det ingenting om en automatisk overgang mellom fase 1 og fase 2.
- Lokale myndigheter i Grenland har selv operert ut fra en økonomisk ramme og anerkjent at innkreving skulle stoppe når denne rammen var nådd.
Bypakke Nedre Glomma har altså et eksplisitt vedtak om at bomstasjonene fra fase 1 inngår i fase 2, og dermed en lovlig overgang mellom fasene.
Bypakke Grenland har ingen slik hjemmel, og videre innkreving uten stortingsvedtak er ikke juridisk forankret.
Enhver forlengelse av bompengeinnkreving må skje gjennom ny stortingsbehandling, ikke gjennom administrative fortolkninger eller lokale initiativ.
Vedtaket om en sømløs overgang til Bypakke Grenland fase 2 er sendt Statsforvalteren i Vestfold og Telemark for lovlighetskontroll.
Det er å håpe at juristene der tar hensyn til momentene over.